Nieuws

Crash Turkish Airways 737-800 TC-JGE, dag 2

Gisteren is vlucht TK 1951 van Turkish Airways in een weiland vlak voor de Polderbaan gecrasht. Aanboort waren 135 passagiers en 7 bemanings leden.


Foto: Ronald Spijkers

Slachtoffers
Bij de crash zijn 9 doden, 25 zwaargewonden en 24 licht gewonden gevallen. Op dit moment zijn er 6 passagier bevinden in levens gevaar. Onder de inzittende waren 53 Nederlanders, 51 turken, 7 Amerikanen, 3 Britten, 1 Duitser, 1 Bulgaren, 1 Fin, 1 Italiaan en 1 Taiwanees. Van 16 inzittende is de nationaliteit nog niet met zekerheid vast te stellen.

Vliegtuig
Het vliegtuig was een Boeing 737-800 (Boeing 737-8F2) van Turkish Airways met registratie TC-JGE (CN 29789 / LN 1065). De TC-JGE heeft zijn eersten vlucht gemaakt op 24 januari 2002 en is 27 maart 2002 aan Turkish Airways afgeleverd. Het vliegtuig is iets meer dan 7 jaar oud. Het vliegtuig heeft 2 CMF56 motoren.

De Boeing 737 is een veel gebruikt vliegtuig. Gemiddeld zijn er wereldwijd 1.250 737's in de lucht. De Boeing 800 serie is onderdeel van de "Next Generation" en is een bijgewerkt versie van 737 Classic (300 en 400 serie). In de "Next Generation" zitten veel meer moderne techniek verwerkt, zo heeft de NG een Glass cockpit, wat inhoud dat vrijwel alles via beeldschermen gaat, in tegenstelling tot analoge instrumenten die zich bevinden op de Classic. In Nederland maakt KLM, Transavia en Arke Fly gebruik van de Boeing 737-800.


Foto: Daniel Blok Genomen op 29 maart 2008.

Speculaties
Er zijn veel speculaties wat betreft de oorzaak van de crash. Hier een paar op een rij:

- Het vliegtuig had niet genoeg brandstof aanboort genomen.
Dit is zeer onwaarschijnlijk. Bij vrijwel allen luchtvaartmaatschappijen worden brandstof checks regelmatig gedurende vlucht gedaan, zo iets had dus ver voor de landing moeten zijn opgemerkt. Bij vlucht TK 1951 was er geen sprake van brandstof tekort.

- Het vliegtuig is wegens een windvlaag uit balans geraakt
Ook dit is onwaarschijnlijk. Het weer van op de dag van de crash, 25 februari, was niet heel spectaculair: wind was er nauwelijks.

Vogel zwermen hebben er voor gezorgd dat de motoren uitzien gevallen.
Dit is momenteel de meest waarschijnlijke oorzaak van de crash. Rondom Schiphol zijn er best veel vogels. Het kan gebeuren dat vogels in de motoren komen van het vliegtuig. Dit zorgt voor een 'flame out' waardoor de motoren niet meer goed kunnen functioneren. Zonder stuw kracht van de motoren verliest het vliegtuig veel snelheid en is er niet meer genoeg draagvlak om het vliegtuig in de lucht te houden, ook wel bekend als een 'Stall'. Anderzijds is de kans klein er vogels in beide motoren zijn gekomen, al hoewel dit kort geleden ook is gebeurt in New York toen vlucht US Airways 1549 in de Hudson revier is geland.

Gezien hoe het vliegtuig op de grond licht bijna wel zeker dat TC-JGE een stall heeft gemaakt.


Foto: Ronald Spijkers

Onderzoek
Momenteel zijn er onderzoeken gaande van verschillende instanties om
te ontdekken wat de oorzaak van de crash is en wie verantwoordelijk gehouden kan worden. Uit Amerika zijn de NTSB (National Transportion Safty Board) en Boeing gekomen om te helpen bij het onderzoek.

Veel media aandacht
Wereldwijd is er veel media aandacht. Alle grote nieuwszenders zijn bij het gecrashte vliegtuig aanwezig. Ook Dutch Plane Spotters wordt 7 keer zoveel bezocht als normaal. Vanmorgen ben ik samen met Gertjan Staphorst van Spotters Platform Schiphol ter plaatse geïnterviewd door NOS Radio 1.

Geplaatst: 22:36 26-02-2009
Terug naar nieuws oversight.